Alla inlägg den 18 juli 2018

Av Carro - 18 juli 2018 14:12

Som ni säkert märkt är det varmt iår. Och med det menas inte "oj, ngt bättre än vanlig svensson-sommar, med 2v sol utan moln & knappt regn", utan iår är det VARMT. Det fläktar dåligt på många ställen, det regnar inte på flera veckor i sträck & om det kommer, kommer en kort skur och sen tar det en halvtimme så är landet torrt igen. Många är de djur & mänskor som far illa, och än sålänge ser det inte ut att bli bättre i det närmsta...


Det finns en del saker man kan göra för att underlätta för sin hund. Enklaste - håll vovven inomhus, ha lyan sval och låt hnden få vara ifred. Jag har 2 typer av hund hemma, min tik, som är lugn i de flesta lägen och min hane, som är av en helt annan kaliber och sätter jag igång honom / han sätter igång sej själv tar det lång tid innan han varvar ner igen. Mina "stackars" hundar som både fystränar och tränar mycket på apellplan har i princip haft helt ledigt i ett par veckor. Vi gosar i soffan, går korta kiss-promenader, ev kör ut till skogen vid 20-21 på kvällen, men det ställs inga större krav och om jag ens tänker tanken att gå en längre promenad mitt på dagen (längre i det här läget = 15-20min) sackar de i kopplet och är inte ens intresserade av vare sej att nosa runt eller glo efter vilt.


Nedan kommer jag lista ett par saker som jag tycker man kan ha i åtanke, och förklarar hur jag resonerar. :)


Kyldyna - finns i olika storlekar & utformanden, men verkar på samma sätt. En gel som blir sval när hunden lägger sej på den. Jag har själv 3 st i olika storlekar hemma, och vad jag märkt är att hundarna sällan ligger med hela kroppen på dynan. De håller sej runt dynan, men vrider och vänder på sej med jämna mellanrum. Grabben tog lite tid innan han började lägga sej på den, men nu är det inga problem. Har man hund som inte vill ligga på den - tvinga inte dit den. Locka, visa, platslägg en stund, gör det till en trevlig upplevelse. Det är inte alltid naturligt för de att lägga sej på såna udda, konstiga saker som en kyldyna... ;) Mina katter är otroligt fästa vid dynorna, såpass att jag tog hem en liten och la uppe i en hylla och sen hade jag båda katterna boendes där i en vecka...


Hundpool - alldeles utmärkt om man har en trädgård. En liten hundpool, brukar finnas färgglada i plast på ÖB och liknande. I med ljummet/svalt vatten och låt vovven plaska lite. Den behöver inte lägga sej, utan den bästa svalkan får de av att bli blöta på tassarna och under magen/i armhålor & ljumskar, där är huden tunn och kärlen ytliga = dvs vattnet kyler ner blodet som transporteras runt i hundens kropp.


Bada i hav/sjöar - det är förvisso riktigt roligt med bad&sim, men man får fundera lite på vad man har för hund. Det är inte värt en överansträngning för att de far runt och leker och stimmar, och vissa hundar får i sej mängder med vatten och kan bli riktigt dåliga. Just nu ska man inte leka med alg-blomningen heller, utan ska man bada så kolla runt på stranden/i vattenkanten. Är där grönt & algigt - skippa badet.


Isglass - iår verkar det ha blivit poppis att frysa vatten med diverse godsaker i, själv föredrar jag att ge hundarna sin mat frusen, antingen i KONG och liknande, eller helt enkelt ett stort, köttigt ben direkt från frysen. De får jobba lite, samtidigt som de håller "bytet" med sina framtassar och på så sätt får en form av gratis nedkylning.


Vätska - hur mycket skugga, nedkylning & kyldynor vi än trollar med, så är vätskan allra viktigast. En hund som generellt dricker dåligt kommer man behöva ha ännu mer koll på under perioder som de vi har nu. Jag blir lite rädd när jag hör/läser folk som resonerar att" en hund dricker väl om / när den är törstig", men precis som vi så är de individer och olika bra på att dricka. Dessutom har vi stört det naturliga med att fodra med processat foder som knappt innehåller vätska samt i en del foder finns det tillsatta salter & ämnen som är vätskeutdrivande. Mina hundar utfodras med råfoder så de får redan i sej mer vätska via maten än torrutfodrade hundar, men jag vet med mej att den ena är synnerligen dålig på att dricka, vilket genererat i att jag häller i 1-2dl vatten / måltid, för de båda två. Hellre lite för mycket, än alldeles för lite vatten, och kan man hålla hundens törste-begär lågt slipper man hamna i läget att den kastar i sej mängder med vatten, därefter spyr eller blir dålig.


Hund i bil - galet hett ämne, det här med hund i bil. Givetvis är det inget man satsar på, att lämna sin hund i ngt som kan bli 50grader varmt är ren idioti, men vi transporterar alltsom oftast oss själv & våra 4benta vänner i bilar, och då kan jag varmt rekommendera en burfläkt att hänga på grinden/gallret.


Mitt absoluta favorittips - Ät vattenmelon med din hund. Det är mysigt, gott och alldeles fullt med vätska. :D Se dock till att få en kärnfri, kärnorna är inget man behöver få i sej.


Värt att veta, no 1 : En hund bör få i sej 50ml vätska/kg kroppsvikt varje dag. Dvs en hund på 30kg ligger runt 1,5 liter. (källa : https://www.djurvardguiden.se/artikel/sa-mycket-bor-din-hund-dricka/ ) Det blir en del vatten, och som allting annat så varierar den ngt med ras, kön, ålder, säsong, fysiskt arbete etc.


Värt att veta. no 2 : som de flesta vet så kan inte hundar svettas. Ytterst lite kommer ur tassarna, det kan man ofta se om de jobbat och ställer sej på asfalt, då blir det fuktiga märken där de har stått. Hundars sätt att kyla sej själva är genom att hässja, dvs att andas med öppen mun/flämta. Det som händer är att de drar in kall luft, kyler ner blodet i mun/svalg och på så sätt kyler ner sin kropp. Detta är en synnerligen effektiv kroppsform av AC - MEN den går bet om det är hett i luften, kvavt, vindstilla etc.


Utöver ovanstående så brukar jag få frågan om kylväst. Kylväst är inget jag rekommenderar, dels kan hunden inte välja själv om den är "klar" och vill få komma undan kylan en stund, dels tycker jag inte om tanken att sätta kylväst på muskler, som fysioterapeut är det inget jag kan stå för. Även blöta handdukar och lägga över ryggen avråder jag ifrån, speciellt på långpälsade hundar kan det ha motsatt effekt och det blir som en bastu på ryggen istället. Kyler gör man absolut allra bäst från undersidan på vovven.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards