Direktlänk till inlägg 12 april 2018

B-vitamin

Av Carro - 12 april 2018 15:59

B-vitamin har väl alla hört talas om ? Mindre vanligt är kanske att veta vad b-vitaminerna är till för. Det är inte riktigt lika enkelt som det låter, de är nämligen flera stycken & benämns B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12. B-vitaminer är, precis som alla vitaminer, livsnödvändiga för alla levande organismer, och eftersom kroppen inte kan tillverka de själv i tillräcklig mängd är det otroligt viktigt att tillsätta via födan. 


De olika b-vitaminerna, deras "område" & var de finns :


Namn

Viktig för

Finns i

Vitamin B1

Ämnesomsättning, nervsystem, hjärta, muskler

Fläskkött, bönor, ärtor, inälvsmat, sparris, vetegroddar, jäst och spannmål

Vitamin B2

Ämnesomsättning, tillväxt av hud, hår och naglar, viktig för synen

Mjölk, yoghurt, fil, ägg, kött, fågel och inälvsmat

Vitamin B3

Ämnesomsättning, hud, nerver, kroppens energiproduktion och cellernas egna ämnesomsättning

Kött, fisk, skaldjur, potatis, mjölk, yoghurt och fil

Vitamin B5

Ämnesomsättning

De flesta livsmedel

Vitamin B6

Nervernas funktion och proteinomsättning, blodet

De flesta livsmedel

Vitamin B7

Cellernas ämnesomsättning

De flesta livsmedel. Finns i höga mängder i äggula och lever

Vitamin B9

Celldelning, DNA-bildningen och tillväxten av röda blodkroppar, minne

Fullkornsprodukter, yoghurt, filmjölk, leverpastej, lever och frukt och grönt

Vitamin B12

Ämnesomsättningen, bildandet av nya blodkroppar, omsättningen av B9 och för nervernas funktion

Främst kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg


Brist på B-vitamin är inget man tänker på, speciellt inte om hunden utfodras med varierad kost (BARF), alt. helfoder med tillsatta vitaminer & mineraler (färskfoder & torrfoder). MEN, man ska alltid ha i åtanke att hundar är individer i olika stadier av livet, bland äldre människor är det t.ex inte ovanligt med olika brister då kroppens upptag blir sämre med tiden, vem säger att det inte är likadant med hundar ?


Dräktiga & digivande tikar ligger i riskzon, även hundar som ex. utreds för foderallergi / atopisk allergi och står på specifik diet under längre perioder, mkt kräsna hundar, äldre hundar, hundar med sjukdomstillstånd m.fl Att överdosera b-vitamin är nästintill omöjligt, det är en vattenlöslig vitamin där överskottet pinkas ut, samma fenomen gäller för c-vitamin. 


Värt att veta : hundar som är väldigt kräsna kan ha brist på b-vitamin. B-vitaminer är så himla viktigt vid matsmältning & ämnesomsättning, och en brist yttrar sig genom att de äter dåligt. En 2-veckorsdos med b-vitamin-tillskott gör ofta susen och efterhand som hundens b-vitamin-nivå stiger ökar oxå aptiten. Det finns även färskfoder med extra tillsatta b-vitaminer där ägarna är lyriska över att hunden numera äter med god aptit - det behöver inte ha så värst mycket med själva fodret att göra, utan b-vitaminerna som täpper till bristen hos djuret & aptiten ökar.

Vid fällning, pälsbyte & dålig pälskvalitet är b-vitamintillskott ett erkänt faktum, detta kommer jag även ihåg från tiden med häst, när det var fälle-period gav vi dubbel dos b-vitamin. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 14:12

Som ni säkert märkt är det varmt iår. Och med det menas inte "oj, ngt bättre än vanlig svensson-sommar, med 2v sol utan moln & knappt regn", utan iår är det VARMT. Det fläktar dåligt på många ställen, det regnar inte på flera veckor i sträck & om det...

Av Carro - 18 april 2018 15:28

Att tillsätta ngn form av olja i maten är man som hundägare inte ovan vid. "Varför", frågade jag när jag var liten, "för pälsen", fick jag till svar av morsan. & givetvis nöjde jag mej med det, ett fullgott svar i en 11årings liv.   Idag vet jag ...

Av Carro - 6 april 2018 15:55


Eftersom jag nyligen har kastrerat min hanhund Storm, australian shepherd 4år, tänkte jag skriva lite rader om vad jag tänker på när det gäller kastrater.   Många kastrerade hundar & katter lägger på sej / blir småtjocka efter kastration. Detta h...

Av Carro - 16 januari 2018 15:57

I princip alla hundar jag har behandlat har råkat ut för min makalösa manick - elmaskinen. Husse & matte har fått förklarat för sej vad den kan göra & många är dom som förundrats över vilken verkan den till synes trista lilla boxen har haft på de fyr...

Av Carro - 6 januari 2018 11:19


14 maj 2012 föddes den som lagt grunden till att jag idag driver rehab, friskvård & butik. Min vackra Bella såg dagens ljus, och hon har funnits vid min sida under hela denna krokiga och brokiga resa. Det började med hennes röntgen-resultat, när hon ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards