Direktlänk till inlägg 18 april 2018

Fiskolja, laxolja, veg. olja, omega hit, omega dit....

Av Carro - 18 april 2018 15:28

Att tillsätta ngn form av olja i maten är man som hundägare inte ovan vid. "Varför", frågade jag när jag var liten, "för pälsen", fick jag till svar av morsan. & givetvis nöjde jag mej med det, ett fullgott svar i en 11årings liv.


Idag vet jag att det inte riktigt är så enkelt. Att oljan är bra för pälsen, absolut, men det är så mkt mer som sker i hundens kropp. Olika oljor gör dessutom olika verkan, som om det inte räckte med all annan info man blir matad med... Jag ska nedanför försöka reda upp lite i olje-djungeln, och iaf förklara och förenkla gällande mina egna oljor som står i butiken.


Omega 3 & Omega 6 är essentiella - dvs. livsnödvändiga - hunden måste få i sej de för att senare tillverka andra ämnen. De hjälper mot inflammationer i leder, ger näring till hud & päls, hjälper mot torra tassar, mjällig hud, valpens & hjärnans utveckling m.m Dessa 2 måste finnas i balans i kroppen, är det obalans och Omega 6 överdoseras har oljan i vissa fall motverkad effekt. Man brukar säga att Omega 6 är pro-inflammatorisk, och Omega 3 anti-inflammatorisk, vilket i runda slängar innebär att Omega 6 kan göda en inflammation. Att tänka på är att Omega 6 är mkt tåligare än Omega 3, 3an överlever inte värmeprocesser, tål inte solljus, för lång eponering i syre etc. Vilket innebär att alla processade foder & godisar där det skryts om höga halter av omega 3 - gå inte på det. Även genomskinliga flaskor som står ute på butikshyllor som innehåller omega 3 - stor risk att den är verkningslös pga exponeringen av ljus.


Vegetabiliska oljor finns oxå på marknaden. Största fördelen är att även hundar som är allergisk mot fisk kan få i sej de viktiga fettsyrorna. Dock helt verkningslös på katt - katt kan inte bearbeta något från växtriket och således inte omvandla omegan i vegetabilisk olja och ha ngn nytta av den.


När jag blir rådfrågad gällande oljor ser min grundtankegång ut såhär :

Hund på torrfoder - En olja rik på Omega 3, eftersom att fodret garanterat innehåller Omega 6 (3an överlever ju som skrivet ovan ej torrfoderprocessen)

Hund på råfoder - Olja med både 3 & 6

Hund på råfoder som är mjällig, dassig i pälsen - Olja rik på Omega 3, eftersom även om den äter oprocessat foder så kan halten omega 6 vara för hög för just den hunden


Detta är bara en grov uppskattning, alla hundar är individer & har olika behov. Ex. kommer hundar som redan går på fiskolja & har fina pälsar men torra, spruckna trampdynor, då tänker jag om & rekommenderar annat. 


På hyllorna på ZaWicca finns 7 oljor. Grizzlys omega 3-olja, Svenska Djurapotekets laxolja, Svenska DjurApotekets omega 3-kapslar samt Nutrolins serie ; skin & coat, sport, puppy & senior. De både omega 3-oljorna innehåller enbart omega 3, laxoljan och skin & coat både och, resterande i nutrolins serie innehåller bara omega 3-olja. Verkar det rörigt - så fråga ! Det finns definitivt olja till alla vovvar, och vilken olja som helst är bättre än ingen olja !


Brukar få frågan vad mina hundar får. De får en laxolja med både omega 3 & omega 6. Framåt hösten/oktober-månadisch, vill jag boosta trampdynorna som skydd för kyla & salt, då får de Nutrolin Skin & Coat. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 14:12

Som ni säkert märkt är det varmt iår. Och med det menas inte "oj, ngt bättre än vanlig svensson-sommar, med 2v sol utan moln & knappt regn", utan iår är det VARMT. Det fläktar dåligt på många ställen, det regnar inte på flera veckor i sträck & om det...

Av Carro - 12 april 2018 15:59

B-vitamin har väl alla hört talas om ? Mindre vanligt är kanske att veta vad b-vitaminerna är till för. Det är inte riktigt lika enkelt som det låter, de är nämligen flera stycken & benämns B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12. B-vitaminer är, precis s...

Av Carro - 6 april 2018 15:55


Eftersom jag nyligen har kastrerat min hanhund Storm, australian shepherd 4år, tänkte jag skriva lite rader om vad jag tänker på när det gäller kastrater.   Många kastrerade hundar & katter lägger på sej / blir småtjocka efter kastration. Detta h...

Av Carro - 16 januari 2018 15:57

I princip alla hundar jag har behandlat har råkat ut för min makalösa manick - elmaskinen. Husse & matte har fått förklarat för sej vad den kan göra & många är dom som förundrats över vilken verkan den till synes trista lilla boxen har haft på de fyr...

Av Carro - 6 januari 2018 11:19


14 maj 2012 föddes den som lagt grunden till att jag idag driver rehab, friskvård & butik. Min vackra Bella såg dagens ljus, och hon har funnits vid min sida under hela denna krokiga och brokiga resa. Det började med hennes röntgen-resultat, när hon ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards