Alla inlägg under januari 2018

Av Carro - 16 januari 2018 15:57

I princip alla hundar jag har behandlat har råkat ut för min makalösa manick - elmaskinen. Husse & matte har fått förklarat för sej vad den kan göra & många är dom som förundrats över vilken verkan den till synes trista lilla boxen har haft på de fyrbenta. :)


Strömmen använder jag som komplement i massage & behandling. Den är direkt & effektiv, verkar på cellnivå, släpper stela muskler, boostar kroppens bortforsling av slaggprodukter, ökar genomblödningen i vävnaden etc. Behandlingen i sig är helt smärtfri, hundarna tycker det är väldigt skönt & ofta slappnar de av helt & hållet, t.o.m somnar.


För människa förekommer elektroterapi i form av TNS/TENS, den används som ren smärtlindring. Maskinen jag använder kan även den ställas in på TNS/TENS, men den är en s.k retström, dvs kraftigt retande och kan kännas rejält. Resterande strömmar, de som jag använder, är s.k diadynamiska och har en mkt större verkan, och som skrivet ovan, verkar smärtfritt.


Vad gör strömmen, mer konkret ?

- Smärtlindrar. Det vi kallar galvanström fungerar som en eletronisk värktablett, och många gånger rör man sig konstigt när det gör ont. Detta blir galet pga 2 anledningar - dels så måste ett område som smärtar användas för blodcirkulation, & blodcirkulation är a & o för att en läkning ska ske, & dels för att man kompenserar och överanstränger ett annat område.

- Den främjar muskelavslappning. När man jobbar med hund kan man inte berätta att "detta kan göra ont, bit ihop", utan de reagerar instinktivt, och man riskerar att bli biten. För att kunna massera en riktigt stel muskel har vi en stor fördel med elektroterapin, vi kan sätta koppling så att muskeln slappnar av, smärtlindras till viss del och därefter kan vi massera loss stelheten.

- Strömmen förbättrar även ledningshastighet i nervbanorna, guld värt för äldre hundar där det kan samlas en hel del slaggprodukter kring nervutgångar etc. i kotpelaren.

- Inflammationshämmande. Elektroterapin botar inte inflammation i sig, men jag brukar förklara det som så att elen går in och "tänder" förloppet, så att kroppen går på med full kraft. Lägg därtill att den rensar slaggprodukter, ökar cirkulation & blodtillförsel, får cellen att må bättre så den kan utföra sitt arbete fullt ut, och en inflammation läker ut snabbare. På detta viset kan även kroniska inflammationer luckras upp, och läka ut.


Elmaskinen är ett fantastiskt komplement till massagen. Den går djupt, rundar ben & skelett för att nå mellan kopplingarna, och den är i princip utan biverkning. Ett problem som varat länge & blivit kroniskt, kan luckras upp och få kroppen att börja om med sin avstannade läkning. I vissa lägen kan en tillfällig ömhet uppstå precis i starten av "ny-läkning", men den är som sagt ytterst tillfällig. Strömmen behandlar senor, leder, muskelbristingar, ödem & når hela vägen ner till djupt liggande muskelvävnad. Tänk på att elektroterapi, och all form av rehab & friskvård, inte är istället för veterinär. Vi arbetar alla för att våra djur ska må bra, och att få diagnos hos en vet är en stor fördel när man går på rehab. :)


Allmänt

Av Carro - 6 januari 2018 11:19

14 maj 2012 föddes den som lagt grunden till att jag idag driver rehab, friskvård & butik. Min vackra Bella såg dagens ljus, och hon har funnits vid min sida under hela denna krokiga och brokiga resa. Det började med hennes röntgen-resultat, när hon var 1,5, och hon har inga höfter att skryta med, tvärtom. Efter många samtal med veterinärer & fysioterapeuter började jag lägga upp rehabschema, och med den ringa kunskap jag hade då fick jag prova mej fram till vad som funkade. & ngt gjorde jag rätt - hon höll, hon var smärt & slimmad, smidig och snabb och vi tränade och tävlade agility, fystränade tillsammans, konditionstränade etc. Hon levde ett ovanligt vanligt liv, iaf om man är hund hos mej.


Nu närmar hon sej 6år, agilityn kör vi enbart för skojs skull, men fysträning, dogparkour, balansboll, löpband, simning, etc, är det fortfarande full rulle på. Höfterna märks emellanåt, hon är stel & inte fullrörlig och då blir det massage & soffmys, & lillebror Storm följa med och träna istället.


Vägen med Bella var många ggr tårfylld & hopplös, men min veterinär (världens bästa ! <3), har varit ett fullgott stöd och vid senaste röntgen-plåten (röntgar vartannat år), jämförde han med första bilderna och var väldigt förundrad över hur fin hon är i höfterna idag, ingen artros på bilderna och hon rör sej fortfarande lätt & ledigt. "Med det hon hade att utgå ifrån, och det aktiva livet hon har haft, är det mycket ovanligt med så få förändringar", de orden kommer jag nog inte glömma i första taget.

Bellas liv har kantats av varierad träning, mkt stabilitetsträning, balansträning, och varvats med nätt stretching. För att kunna ge henne vad hon behövde utbildade jag mej till canineopat/hundfysioterapeut & massageterapeut för hund, och med facit i hand har det varit ett bra val. :)


Alla hundar har rätt till fullrörliga & aktiva liv. Är vovven lite stel, lite halt, ta kontakt med en canineopat. Det finns massor med kunskap som vi älskar att dela med oss av, och det finns inget bättre än en hund som man kan göra skillnad för. Jag brukar rekommendera att man kollar igenom sin vovve och ger den en massage 3-4 ggr/året, på så vis upptäcker man tidigt om något är på tok i rörelseapparaten. Lita alltid på magkänslan, våra hundar är experter på att dölja saker, på både gott & ont.


Avslutar med en bild på min vackra Bella. 


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards