Direktlänk till inlägg 6 april 2018

Kastrerad hund

Av Carro - 6 april 2018 15:55

Eftersom jag nyligen har kastrerat min hanhund Storm, australian shepherd 4år, tänkte jag skriva lite rader om vad jag tänker på när det gäller kastrater.


Många kastrerade hundar & katter lägger på sej / blir småtjocka efter kastration. Detta har lite olika anledningar, en stor grej på katt är att okastrerade hankatter ofta har stora revir och kan vandra långa rundor på sina strövtåg. Detta både för att försvara sin mark, men även för att leta honkatter. Letandet efter honkatter försvinner efter kastration = området de rör sej på blir avsevärt mindre = katten gör inte av med samma mängd energi. Honkatt - som även om hon inte har samma revir / vandrande som hankatt - blir även hon påverkad och mindre rastlös och vandrig, så även hon gör av med mindre energi. Dock har jag märkt att det inte går lika snabbt för en honkatt att gå upp som för en hankatt, åtminstone inte överlag för de 30 katter jag stött på i mitt liv. Idag har jag både en hon- & en hankatt, och ironiskt nog är det honkatten som lagt på sej mest, även om hon på intet sätt har blivit överviktig.


Vad gäller hanhundarna - en hund som aktiveras fysiskt av förare bibehåller ofta samma träning trots kastrering, så det är kanske inte lika självklart om den lägger på sej. Ämnesomsättningen kan rubbas så att kroppen inte gör av med samma mängd energi som innan, dvs. vovvarna kan bli lite runda. Gäller givetvis även för tikarna. Min tik, 6åriga Bella, är kastrerad sen 2 år tillbaka och på henne märks det ganska tydligt att hon inte kräver samma mängd energi som innan, hon lägger väldigt lätt på sig (faktiskt lite tjock i skrivande stund...). Det ska bli intressant att se hur det blir med Storm, han är en hund som i nuläget är lurig att hålla i hull, han är i princip alltid i läget att han skulle kunna gå upp ett halvt kilo..


Att tänka på vad gäller foder när man kastrerat sin hund eller katt, antingen ger man mindre mängd av det man har eller så ger man ett magrare foder. Jag har valt att behålla alla mina djur på egenkomponerad BARF (råfoder, dvs kött), och för katterna & Storm har det aldrig varit tal om någon övervikt / behov av viktnedgång så jag har inte heller behövt tänka så mkt på det. Vad gäller Bella, eftersom hon är både snygg OCH smart, kan hon öppna både skafferi & kylskåp och förse sej själv, så att dra ner på hennes mängd mat har aldrig varit något att föredra, eftersom det kommer som ett brev på posten att hon öppnar kylen och roffar åt sej all vår mat... Istället får hon bukfylla, antingen grönsaker, grönsaksbollar, morots- eller rödbetspellets. Pelletsen är en torrvara som man blötlägger, otroligt smidigt att ha hemma och blötlägga för ex. en vecka i taget. Sammanlagt tror jag hon får 1msk / måltid, så en påse på 2,5 kg räcker ett bra tag. Dessutom är morotspellets fullt med nyttigheter, olika vitaminer & ämnen som gynnar frisk hud & päls och hjälper till att hålla magen i balans. :)


En annan sak man ska vara medveten om - kastrater får efter ett tag en annan päls. Ju hårigare hund - desto mer märkbart. Det sägs att pälskvalitén försämras, rent utseendemässigt kan jag inte uttala mej om det, Bellas päls är kolsvart och glänser i solskenet, likaså på hennes mor som varit kastrat i snart 6år. Däremot märks det tydligt på underullen, den släpper inte alls lika lätt och hela pälsen ger ett avsevärt tjockare intryck. Jag har löst det genom att lämna in henne på trim & få henne badad & fixad, men det är mest en trivselgrej från min sida, givetvis kan man hålla efter det själv. Tips är att underlätta genom så rena foder som möjligt, samt att tillsätta en olja, finns både fisk- och vegetabiliska oljor på markaden som håller goda mått.


Vill ni ha tips & råd i foderdjungeln så hör av er. Jag förespråkar alltid så rena foder som möjligt, vare sej man har hund eller katt, kastrat eller okastrat. :)




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 14:12

Som ni säkert märkt är det varmt iår. Och med det menas inte "oj, ngt bättre än vanlig svensson-sommar, med 2v sol utan moln & knappt regn", utan iår är det VARMT. Det fläktar dåligt på många ställen, det regnar inte på flera veckor i sträck & om det...

Av Carro - 18 april 2018 15:28

Att tillsätta ngn form av olja i maten är man som hundägare inte ovan vid. "Varför", frågade jag när jag var liten, "för pälsen", fick jag till svar av morsan. & givetvis nöjde jag mej med det, ett fullgott svar i en 11årings liv.   Idag vet jag ...

Av Carro - 12 april 2018 15:59

B-vitamin har väl alla hört talas om ? Mindre vanligt är kanske att veta vad b-vitaminerna är till för. Det är inte riktigt lika enkelt som det låter, de är nämligen flera stycken & benämns B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12. B-vitaminer är, precis s...

Av Carro - 16 januari 2018 15:57

I princip alla hundar jag har behandlat har råkat ut för min makalösa manick - elmaskinen. Husse & matte har fått förklarat för sej vad den kan göra & många är dom som förundrats över vilken verkan den till synes trista lilla boxen har haft på de fyr...

Av Carro - 6 januari 2018 11:19


14 maj 2012 föddes den som lagt grunden till att jag idag driver rehab, friskvård & butik. Min vackra Bella såg dagens ljus, och hon har funnits vid min sida under hela denna krokiga och brokiga resa. Det började med hennes röntgen-resultat, när hon ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards