Direktlänk till inlägg 16 januari 2018

Elektroterapi

Av Carro - 16 januari 2018 15:57

I princip alla hundar jag har behandlat har råkat ut för min makalösa manick - elmaskinen. Husse & matte har fått förklarat för sej vad den kan göra & många är dom som förundrats över vilken verkan den till synes trista lilla boxen har haft på de fyrbenta. :)


Strömmen använder jag som komplement i massage & behandling. Den är direkt & effektiv, verkar på cellnivå, släpper stela muskler, boostar kroppens bortforsling av slaggprodukter, ökar genomblödningen i vävnaden etc. Behandlingen i sig är helt smärtfri, hundarna tycker det är väldigt skönt & ofta slappnar de av helt & hållet, t.o.m somnar.


För människa förekommer elektroterapi i form av TNS/TENS, den används som ren smärtlindring. Maskinen jag använder kan även den ställas in på TNS/TENS, men den är en s.k retström, dvs kraftigt retande och kan kännas rejält. Resterande strömmar, de som jag använder, är s.k diadynamiska och har en mkt större verkan, och som skrivet ovan, verkar smärtfritt.


Vad gör strömmen, mer konkret ?

- Smärtlindrar. Det vi kallar galvanström fungerar som en eletronisk värktablett, och många gånger rör man sig konstigt när det gör ont. Detta blir galet pga 2 anledningar - dels så måste ett område som smärtar användas för blodcirkulation, & blodcirkulation är a & o för att en läkning ska ske, & dels för att man kompenserar och överanstränger ett annat område.

- Den främjar muskelavslappning. När man jobbar med hund kan man inte berätta att "detta kan göra ont, bit ihop", utan de reagerar instinktivt, och man riskerar att bli biten. För att kunna massera en riktigt stel muskel har vi en stor fördel med elektroterapin, vi kan sätta koppling så att muskeln slappnar av, smärtlindras till viss del och därefter kan vi massera loss stelheten.

- Strömmen förbättrar även ledningshastighet i nervbanorna, guld värt för äldre hundar där det kan samlas en hel del slaggprodukter kring nervutgångar etc. i kotpelaren.

- Inflammationshämmande. Elektroterapin botar inte inflammation i sig, men jag brukar förklara det som så att elen går in och "tänder" förloppet, så att kroppen går på med full kraft. Lägg därtill att den rensar slaggprodukter, ökar cirkulation & blodtillförsel, får cellen att må bättre så den kan utföra sitt arbete fullt ut, och en inflammation läker ut snabbare. På detta viset kan även kroniska inflammationer luckras upp, och läka ut.


Elmaskinen är ett fantastiskt komplement till massagen. Den går djupt, rundar ben & skelett för att nå mellan kopplingarna, och den är i princip utan biverkning. Ett problem som varat länge & blivit kroniskt, kan luckras upp och få kroppen att börja om med sin avstannade läkning. I vissa lägen kan en tillfällig ömhet uppstå precis i starten av "ny-läkning", men den är som sagt ytterst tillfällig. Strömmen behandlar senor, leder, muskelbristingar, ödem & når hela vägen ner till djupt liggande muskelvävnad. Tänk på att elektroterapi, och all form av rehab & friskvård, inte är istället för veterinär. Vi arbetar alla för att våra djur ska må bra, och att få diagnos hos en vet är en stor fördel när man går på rehab. :)


Allmänt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 14:12

Som ni säkert märkt är det varmt iår. Och med det menas inte "oj, ngt bättre än vanlig svensson-sommar, med 2v sol utan moln & knappt regn", utan iår är det VARMT. Det fläktar dåligt på många ställen, det regnar inte på flera veckor i sträck & om det...

Av Carro - 18 april 2018 15:28

Att tillsätta ngn form av olja i maten är man som hundägare inte ovan vid. "Varför", frågade jag när jag var liten, "för pälsen", fick jag till svar av morsan. & givetvis nöjde jag mej med det, ett fullgott svar i en 11årings liv.   Idag vet jag ...

Av Carro - 12 april 2018 15:59

B-vitamin har väl alla hört talas om ? Mindre vanligt är kanske att veta vad b-vitaminerna är till för. Det är inte riktigt lika enkelt som det låter, de är nämligen flera stycken & benämns B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12. B-vitaminer är, precis s...

Av Carro - 6 april 2018 15:55


Eftersom jag nyligen har kastrerat min hanhund Storm, australian shepherd 4år, tänkte jag skriva lite rader om vad jag tänker på när det gäller kastrater.   Många kastrerade hundar & katter lägger på sej / blir småtjocka efter kastration. Detta h...

Av Carro - 6 januari 2018 11:19


14 maj 2012 föddes den som lagt grunden till att jag idag driver rehab, friskvård & butik. Min vackra Bella såg dagens ljus, och hon har funnits vid min sida under hela denna krokiga och brokiga resa. Det började med hennes röntgen-resultat, när hon ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards